I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w szczególności na podstawie ustawy o Fundacjach oraz niniejszego Statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
- Ministrem właściwym dla Fundacji jest minister odpowiedzialny za ochronę środowiska.
- Fundacja zostaje zawarta na czas nieokreślony.
- Siedzibą Fundacji jest Kraków.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja prowadzi działalność pod nazwą Fundacja przyszłość to dziś.
- Fundacja w językach obcych może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w języku angielskim: The future is today Foundation.
- Fundacja może używać skrótu nazwy: Przyszłość to dziś lub w tłumaczeniu na język angielski: Future is Today.
- Fundacja może w wykonaniu swoich zadań statutowych powoływać Oddziały i Zakłady.
II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną, w tym w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego.
- Celami Fundacji są:
- Realizowanie przedsięwzięć w zakresie odnawialnych źródeł energii i zrównoważonego rozwoju w Polsce i na świecie;
- Ochrona środowiska naturalnego;
- Inicjowanie i wspieranie działań w sferze gospodarki energetycznej zgodnie z zasadami trwałego i zrównoważonego rozwoju;
- działania na rzecz budowy, przebudowy lub modernizacji infrastruktury służącej do produkcji lub produkcji i dystrybucji energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
- propagowanie wiedzy z zakresu rozwiązań energooszczędnych oraz energetyki proekologicznej;
- Wspieranie działalności naukowej w sferze gospodarki energetycznej i bezpieczeństwa energetycznego;
- Walka z wtórnym analfabetyzmem przez zwiększania dostępu do czytelnictwa książek;
- inicjowanie i prowadzenie dialogu pomiędzy uczestnikami rynku energetycznego;
- Działania edukacyjne dotyczące gospodarki energetycznej;
- Pomoc w popularyzacji wiedzy na temat rozwiązań energooszczędnych i proekologicznych na terenach wiejskich.
- Propagowanie i wspieranie rozwoju nowoczesnych, przyjaznych środowisku i efektywności technologii wytwarzania, przesyłu i wykorzystania energii.
- Wspieranie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce poprzez racjonalizacje polityki energetycznej.
- Wspieranie działań na rzecz tworzenia dobrego prawa mającego wpływ na rozwój energetyki zrównoważonej.
- Działalność edukacyjna i szkoleniowa, wspieranie rozwoju przedsiębiorstw, w tym szkolenia ze sprzedaży i zarządzania czasem.
- Wspieranie rozwoju i promowanie energetyki odnawialnej i alternatywnej.
- Działalność edukacyjna w szkołach dotycząca świadomości energetycznej.
- Wspieranie działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego i neutralizację zagrożeń ze strony sektora energetycznego.
- Inicjowanie i prowadzenie dialogu pomiędzy uczestnikami rynku energetycznego.
- Kreowanie i promowanie najwyższych standardów i dobrych praktyk w zakresie działalności inwestycyjnej w energetyce.
- Edukacja społeczna w zakresie zagadnień związanych z energetyką na terenach wiejskich oraz w szkołach.
- Wsparcie i działalność na rzecz dzieci chorych.
- Poprawa jakości życia nieuleczalnie chorych dzieci i młodzieży.
- Wsparcie i doradztwo dla uchodźców wojennych.
- wspieranie rozwoju systemu integracji społecznej w Polsce w tym integracji uchodźców i imigrantów.
- Działalność w zakresie opieki i pomocy społecznej, oświaty i wsparcia dzieci i młodzieży ciężko lub nieuleczalnie chorej.
- Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
- pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
- poprawa bytności w zakładach penitencjarnych.
- pomoc prawna dla najuboższych.
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- działalność charytatywna.
- Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego.
- Działalność na rzecz integracji cudzoziemców.
- działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Fundacja realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:
- Podejmowanie działań na rzecz propagowania idei odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju;
- Promowanie oraz inicjowanie i prowadzenie przedsięwzięć komercyjnych służących energooszczędnym rozwiązaniom oraz ochronie środowiska naturalnego w gospodarstwach domowych oraz przemyśle.
- Wykonywanie i rozpowszechnianie opinii, analiz, badań naukowych, ekspertyz dotyczących funkcjonowania rynku energetycznego w Polsce i na świecie w kontekście realizacji celów statutowych fundacji.
- Transfer i wymianę nowoczesnych technologii.
- wsparcie interesów grup związanych z energetyką działających na rzecz wdrażania rozwiązań energooszczędnych i wykorzystujących odnawialne źródła energii.
- Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.
- Prowadzenie lub inicjowanie i wspieranie działalności lobbingowej w procesach legislacyjnych mogących mieć wpływ na realizację celów fundacji.
- Gromadzenie i przetwarzanie informacji związanych z gospodarką energetyczną.
- Wspieranie procesów kształcenia kadr dla energetyki.
- Działalność edukacyjną, rozumianą jako, prowadzenie kursów, przygotowanie i rozpowszechnianie publikacji edukacyjnych, organizacja konkursów wiedzy o energetyce i odnawialnych źródłach energii
- Transfer i wymianę nowoczesnych technologii.
- Współpracę z ośrodkami naukowymi w zakresie rozwoju i wdrażania nowoczesnych technologii energetycznych.
- Organizację konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń i spotkań roboczych.
- Przygotowywanie, rozpowszechnianie, promowanie wytycznych i przewodników w zakresie działań mających na celu wdrażanie zasad zrównoważonej energetyki przez uczestników krajowego rynku energetycznego.
- Tworzenie, prowadzenie i promowanie serwisów internetowych o tematyce związanej z celami statutowymi fundacji.
- Udział w konsultacjach społecznych prowadzonych dla inwestycji w energetyce.
- Działania na rzecz ochrony patentowej oraz wdrażania projektów służących rozwiązaniom energooszczędnym.
- wsparcie organizacyjne, pomoc finansową i rzeczową dla uchodźców wojennych oraz osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej.
- finansowanie leczenia, rehabilitacji, zakup niezbędnego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla dzieci chorych i niepełnosprawnych.
- Wspieranie działań w zakresie ochrony praw dzieci chorych i niepełnosprawnych.
- Dla osiągnięcia celów opisanych w punkcie 3 powyżej, Fundacja może wspierać działalność innych osób fizycznych i prawnych oraz instytucji, których działalność jest zbieżna z jej celami.
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „Osobami Bliskimi”.
- Fundacja nie może przekazywać jej majątku na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich Osób Bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich Osób Bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich Osoby Bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 4.000 zł (cztery tysiące złotych) oraz majątek nabyty przez Fundację w toku działania.
- Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- darowizn, spadków, zapisów,
- dochodów z majątku Fundacji,
- umów sponsorskich,
- funduszy celowych,
- odsetek, dochodów z majątku,
- dochody z odpłatnej działalności pożytku publicznego.
- W sprawach dotyczących przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia woli wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów powinny być użyte na realizację celów Fundacji z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
IV. ORGANY FUNDACJI
- Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji i Rada Fundacji w przypadku jej powołania.
ZARZĄD FUNDACJI
- Zarząd prowadzi sprawy Fundacji i reprezentuje Fundację za zewnątrz.
- Zarząd Fundacji składa się z od 1 (jednego) do 5 (pięciu) Członków Zarządu.
- Członków Zarządu powołuje i odwołuje Fundator.
- Członkowie Zarządu są powoływani na wspólną kadencję, która trwa 5 lat.
- Mandat Członka Zarządu wygasa w przypadku:
- Rezygnacji złożonej na piśmie na ręce pozostałych członków Zarządu lub fundatora w przypadku, gdy Zarząd jest jednoosobowy,
- Śmierci,
- Skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa samodzielnie Prezes Zarządu albo dwóch Członków Zarządu łącznie.
- Zarząd Fundacji podejmuje swoje decyzje na posiedzeniach.
- Posiedzenia są zwoływane w ramach potrzeb Fundacji.
- Zarząd może podejmować uchwały pisemnie na posiedzeniach, w trybie obiegowym za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli żaden z Członków Zarządu uprzednio nie wyrazi sprzeciwu co do zaproponowanego sposobu podejmowania uchwał.
- W przypadku bieżących spraw, Zarząd Fundacji może podejmować uchwały bez zwołania posiedzenia Zarządu.
- Do zadań Zarządu należy:
- Kierowanie działalnością Fundacji i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- Uchwalanie rocznych planów działania Fundacji;
- Uchwalanie budżetu Fundacji;
- Przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
- Podejmowanie decyzji o połączeniu z inną Fundacją;
- Podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji;
- Sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji.
- Zarząd może przyznać tytuł Honorowego Donatora osobom lub instytucjom szczególnie zasłużonym dla wdrażania i promocji idei czystej energii.
- Honorowy Donator może być zapraszany przez Prezesa Zarządu na posiedzenia z głosem doradczym.
- Zarząd Fundacji może powoływać Rady Programowe do pomocy w realizacji poszczególnych przedsięwzięć Fundacji.
- W skład Zarządu Fundacji nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- W skład pierwszego Zarządu wchodzą:
- Michał Szeptycki – Prezes Zarządu;
- Ewa Cebula-Szeptycka – Członek Zarządu;
- Paula Nadulska – Członek Zarządu.
RADA FUNDACJI
- Fundatorzy mogą powołać Radę Fundacji, która jest organem kontroli, nadzoru i opiniującym Fundacji.
- Powołana Rada Fundacji składa się z od 2 (dwóch) do 5 (pięciu) osób, w tym z Przewodniczącego, powołanych na czas nieokreślony, uchwałą Fundatorów. Mandat członka Rady Fundacji wygasa:
- z chwilą śmierci,
- z chwilą skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- z chwilą rezygnacji członka.
- Członek Rady Fundacji może być w każdym czasie odwołany uchwałą Fundatorów, co skutkuje wygaśnięciem mandatu.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji.
- W skład Rady Fundacji nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Rada zbiera się co najmniej raz do roku podejmując odpowiednie uchwały i przedstawiając je Zarządowi Fundacji.
- Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący lub wyznaczony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji lub uchwały Fundatorów.
- Forma zwołania posiedzenia jest dowolna tj. mailem, telefonicznie lub za pomocą listów poleconych. Zaproszenie na posiedzenie winno jednak dotrzeć do każdego członka Rady Fundacji.
- W posiedzeniu Rady, z głosem doradczym, może uczestniczyć Zarząd Fundacji lub jego przedstawiciel, a także Fundatorzy.
- Rada podejmuje uchwały w trybie głosowania. Rada może podejmować uchwały pisemnie na posiedzeniach, w trybie obiegowym za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, jeżeli żaden z Członków Rady uprzednio nie wyrazi sprzeciwu co do zaproponowanego sposobu podejmowania uchwał.
- Uchwały Rady zapadają większością głosów. W przypadku Rady dwuosobowej, uchwały zapadają jednomyślnie.
- W przypadku parzystej ilości członków Rady, większej od dwóch, przy równowadze głosów decyduje głos przewodniczącego Rady.
- Rada stanowi kolegialny organ kontroli, odrębny od Zarządu, i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej. Członkowie Zarządu nie mogą pozostawać
z członkami Rady w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa,
powinowactwa lub podległości służbowej. Rada nie jest uprawniona do reprezentowania Fundacji. - Do zadań Rady należy w szczególności:
- wspieranie działalności Fundacji poprzez nieodpłatne dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem,
- zwracanie się do Zarządu w celu uzyskania wyjaśnień we wszelkich sprawach związanych z działalnością Fundacji,
- nadzór i kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji, działalności statutowej Fundacji,
- kontrola gospodarki finansowej Fundacji,
- przyjmowanie i opiniowanie sprawozdań Zarządu z rocznej działalności Fundacji i udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji,
- przyjmowanie i opiniowanie sprawozdań Fundacji i sprawozdań finansowych Fundacji,
- wyznaczenie pełnomocnika do zawierania w imieniu fundacji umów z członkami zarządu,
- wydawanie opinii w istotnych sprawach dotyczących Fundacji, przedstawionych przez Zarząd.
RADA DONATORÓW
- Zarząd może utworzyć Radę Donatorów, składającą się z darczyńców zasłużonych dla wdrażania i promocji odnawialnych źródeł energii, pomocy dzieciom chorym lub wsparcia uchodźców wojennych.
- Rada Donatorów jest organem doradczym Zarządu.
- Rada Donatorów opiniuje kwestie przedstawione przez Zarząd Fundacji w drodze uchwał.
- Posiedzenia Rady Donatorów zwołuje i prowadzi Prezes Zarządu Fundacji.
V. ZMIANA STATUTU
Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji uchwałą podjętą większością 2/3 głosów wszystkich członków Zarządu.
VI. POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Decyzje o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd na podstawie jednomyślnej uchwały.
VII. LIKWIDACJA FUNDACJI
- Fundacja ulega likwidacji w przypadku:
- osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona
- wyczerpania się jej środków finansowych i majątku
- podjęcia jednomyślnej uchwały Zarządu o likwidacji Fundacji.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.